De leerlingen leren verantwoordelijkheid te dragen voor het eigen leren, het materiaal-gebruik en het respectvol omgaan met de omgeving. Ze leren omgaan met vrijheid binnen duidelijke grenzen.
De samenwerking tussen de leerlingen is een belangrijk onderdeel van het onderwijs. De kinderen mogen (soms: moeten) elkaar helpen bij het werk. Het is hierbij niet de bedoeling dat een bepaalde leerling steeds de helper wordt van anderen. Naast het leereffect van de samenwerking wordt ook de onderlinge band verbeterd.
De kinderen leren iets voor elkaar over te hebben, ook al zijn het niet hun eigen vriendjes, vriendinnetjes of leeftijdgenoten. De vaardigheden die zij aanleren heeft de Bommelschool verwerkt in een leerlijn.
Zelfstandigheid is onderverdeeld in zelfstandig werken, zelfstandig leren en zelfverantwoordelijk leren. De kinderen leren eerst om te gaan met uitgestelde aandacht (zelfstandig werken). De volgende stap is zelfstandig leren. De kinderen leren zelf verantwoordelijkheid te nemen voor de manier waarop de kinderen kennis studeren en taken indelen. De laatste stap op de Bommelschool is zelfverantwoordelijk leren. De kinderen leren zelf doelen te stellen en maken zelf keuzes hoe deze doelen bereikt gaan worden.
Het daltononderwijs is gericht op een effectieve inzet van tijd, menskracht en middelen.
Het kritisch bekijken van onderwijskundige ontwikkelingen en inzichten is een basishouding op een daltonschool.
Wij leren kinderen reflecteren en zich van daaruit verder te ontwikkelen. De leerlingen krijgen de gelegenheid om te oefenen in organiseren, initiatief nemen en reflecteren op gedrag en keuzes. Zonder reflectie geen kritische kijk op doelmatig leren. Reflecteren op alle niveaus (kindniveau, leerkrachtniveau en schoolniveau) geeft inzicht in jezelf en in processen.
_____________________________________
De kernwaarden worden nader toegelicht in de schoolgids, hoofdstuk 1 - Visie (zie kopje 'Informatie').
Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen op school en hechten veel belang aan normen en waarden. wij vinden het belangrijk dat ouders, leerlingen en leerkrachten respectvol met elkaar omgaan.
De voor ons belangrijke waarden, passend bij de daltonvisie, vormen wij om naar 4 pijlers: Samen, Taakgericht, Eerlijk, Rustig (STER). Hiermee bereiken we rust in de school, rust op het plein, rust in de klas, een goede relatie onderling en een hoog welbevinden voor iedereen. Vanaf groep 1 wordt er gewerkt met STER. Het doel van STER is het vergroten van de sociale competentie. Hieronder wordt verstaan het vermogen om op een adequate manier sociaal en emotioneel te functioneren. Een leerling kan rekening houden met zijn eigen belangen/emoties én met die van de ander. Daarnaast kan hij rekening houden met de waarden en normen van de samenleving. Kinderen kunnen zich dit eigen maken door kennis, vaardigheden en een juiste houding. Voorbeeldgedrag en handreikingen van teamleden (en ouders) zijn essentieel.